ماهو سحر النجوم ؟ ( معلومات خطيرة عن سحر النجوم والكواكب )

سحر النجوم

صباح او مساء الخير حسب الوقت اللي بتقرأ فيه الموضوع . في موضوع النهاردة هنتكلم عن حاجة مختلفة شوية عن الحاجات اللي دايما بنتكلم فيها وهي  سحر النجوم وهو عباراة عن نوع من انواع السحر اللي بقوم بيه مجموعة من النساء المعروفين  بـ اسم حلابة النجوم او حلابة القمر . طيب  يعنى ايه سحر النجوم او مين هي حلابة النجوم  دى وليه اتسمت بالاسم ده وهل مايقال عنهم حقيقي ولا مجرد اساطير ؟ 


سحر النجوم - سحر النجوم والكواكب - ماهو سحر النجوم
سحر الكواكب والنجوم

ماهو سحر النجوم ؟

سحر النجوم او سحر الكواكب المتجدد او السحر النجمي  او حلب النجوم : هو عبارة عن نوع من انواع السحر الغرض منه الربط او جلب الحبيب والذبيب والدقيق والكلام ده كله يعنى ربط الزوج بزوجته او الزوجة بزوجها . وحلابة النجوم دى عبارة عن ساحرة بتكتب بعض الطلاسم على ورق وتقوم بخلط اسم الزوج والزوجة مع الطلاسم دى وتحط الورق ده في مياه وتروح المقابر بالليل وتستنى لما يظهر نجم معين في السماء وبتقوم بتلاوة العزائم والصلوات للنجم ده .. وبعدها بياخدو المية دى ويحطوها على حاجة خاصة اما بالزوج او الزوجة علشان تتم عملية الجلب او الربط .. 

الله اعلم مدى مفعول الكلام ده ولكن السحر مذكور في القرآن الكريم وفي كل الكتب السماوية  . وطبعا كل ده باب من ابواب الكفر والشرك والعياذ بالله  .. ربنا يبعد عنا وعنكم اى مكروه وبمناسبة الموضوع ده عاوز اقولكم حديث شريف علشان الناس اللي بتخاف من السحر والاعمال وما الي ذلك ..

عن أبي العباس عبد الله بن عباس،رضي الله عنهما، قال : كنت خلف النبي صلى الله عليه وسلم يوما، فقال لى: ( يا غلام إنى أعلمك كلمات : احفظ الله يحفظك ،احفظ الله تجده تجاهك ،إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشئ لم ينفعوك إلا بشئ قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشئ لم يضروك إلا بشئ قد كتبه الله عليك ،رفعت الأقلام وجفت الصحف ). رواه الترمذى .

وبس كده ياصاحبي ده كان كل حاجة بخصوص سحر النجوم ومين هي حلابة النجوم  لو حابب تعرف معانى لكلمات اكتر ماتنساش تبقي تاخد جولة في قسم المعانى زي ماتفقنا يلا سلااااااااااااااام . 

معانى كلمات منتشرة على السوشيال ميديا 

تعليقات