U3F1ZWV6ZTU2NjExMzY3MDVfQWN0aXZhdGlvbjY0MTMyODcxNDc2

يعنى ايه محنك - معنى كلمة محنك - التحنيكة

صباح او مساء الخيرحسب الوقت اللي بتقرأ في الموضوع النهاردة وفي درس جديد من دروس قسم | يعنى ايه | ايوة القسم اسمه كده ماتستغربش ، المهم بقي في درس النهاردة هنقولك يعنى ايه محنك ؟ الكلمة دى انتشرت مؤخرا على مواقع التواصل الاجتماعي وبقي في جروبات با اسم المحنكين وقهوة المحنكين وتجمع المحنكين وغيرهم كتير فـ  يعنى ايه محنك ؟









معنى كلمة محنك  

المحنك ياعزيزى العزيزي هو الشخص اللي عامل خبير وفاهم في كل حاجة  في كل حاجة ولازم يعلق على كل حاجة ويحط التاتش بتاعه علشان يبين للناس ان هو العبقري اللي مافيش زيه واغلب المحنكين بنلاقيهم في جروبات الافلام والمسلسلات علشان يتحنكوا علينا ( يعنى يعملوا خبراء علينا ) خصوصا مسلسلات رمضان بيكون موسم التحنيك بالنسبة للمحنك .

مثال بسيط على التحنيكة 



في مشهد لأحمد حلمي من فيلمه "ظرف طارق"، يطلب معتز (مجدي كامل) من طارق (أحمد حلمي) خدمةً، قائلًا:"اعملي ساندويتش فول من غير سلطة طماطم"، فيرد عليه طارق بـ"مفيش سلطة طماطم اعملهولك من غير سلطة طحينة" يبدو المشهد ساخرًا وقول طارق لامنطقيًا، إذ معتز طلب ساندويتش الفول بدون سلطة طماطم أصًلا! لكن في الواقع، بالإمكان تفهّم هذا الموقف-إلى حد ما-بالاستعانة بفيلسوفين معروفين. الأول، الفرنسي جان بول سارتر. والثاني، السلوفيني سلافوي جيجك.







أوّلًا مع سارتر ومسألة الحرّية، حيث سواء اختار معتز عدم وجود سلطة طماطم أم لم يختر، فهو مجبر على تناولها من دون سلطة طماطم، فالموقف محدّد مسبقًا، ولَإن كان معتز يعتقد أن هو من اختار قرار عدم وجود سلطة طماطم، إلّا أن الظروف هي ما حدّد ذلك مسبقًا، ولم يعد الأمر بيده، وليس بإمكانه اختيار العكس أي وجود سلطة طماطم، وطارق أدرك ذلك الأمر، وأراد إعطاء معتز الفرصة كي يكون لديه قرار حرّ، بالإمكان اختيار عكسه، أي عدم وجود أو وجود سلطة الطحينية المتوفّرة. والأمر الآخر متعلّق بمعنى العدم، إذ عدم وجود سلطة طماطم، مختلف عن عدم وجود سلطة طحينية، أي نعم يظلّ ساندويتش الفول نفسه، إلّا أن سياقه ومعناه يختلف، استنادًا للتوقّعات، وهي جزءٌ أساسي من التجربة المعاشة.






أما مع سلافوي جيجك، فنذهب إلى سياق الاستهلاك في ظلّ الرأسمالية، إذ عدم وجود شيء، هو شيء في حد ذاته، ففي حال ذهبت إلى أحد متاجر التسوّق، ستجد منتوجات مكتوب عليها "خالية من السكر" و"خالية من الملح" و"خالية من الكافيين" و"خالية من المواد الحافظة"، ويعتبر المنتج الخالي من السكّر أغلى من نفس المنتج الأقل صحّة، مع العلم أن المنتج الأول تنقصه مواد موجودة في المنتج الآخر! حينها تصبح المكوّنات "غير الموجودة" سلعًا قابلة للتسويق بقدر ما هي المكوّنات الفعلية! فـ"عدم وجود سكّر" منتج في ذاته ندفع ثمنه، نحن هنا ندفع ثمن الغياب والخلو . 


وبس ياسيدى ده معنى كلمة محنك بس استنى رايح فين لازم تاخد جولة حلوة في قسم | يعنى ايه | علشان تعرف معانى حاجات كتير لم تكن تعرفها من قبل ومن بعد وبس كده . دمتم بخير

الاسمبريد إلكترونيرسالة